Dzięki połączeniu dwóch komisji w Radzie Powiatu Lęborskiego, samorząd zaoszczędzi ponad 6000 zł rocznie. Przeciwni zmianom struktury organizacyjnej komisji i zasad przyznawania diet byli radni opozycyjni z Lepszego Samorządu.
W wyniku zmian w ustawie o samorządzie gminnym, obowiązkowe stało się powołanie Komisji Skarg Wniosków i Petycji. W tej sytuacji Radni zdecydowali o połączeniu dwóch innych komisji stałych, aby uniknąć wskazywania kolejnego radnego funkcyjnego. Każda komisja posiada przewodniczącego, który z racji większego zakresu swoich obowiązków, pobiera wyższe diety.
Uchwałą przegłosowaną na sesji 6 grudnia 2018 r. powołano Komisję Bezpieczeństwa, Transportu i Ochrony Środowiska, która w zakresie przedmiotu działania, ma również sprawy rolnictwa. Wcześniej, kwestie ochrony środowiska czy rolnictwa rozpatrywane były przez osobną komisję. Zmiana pozwoliła uzyskać znaczne oszczędności dla budżetu – 6.441,91 zł rocznie.
Przeciwni połączeniu komisji byli radni Lepszego Samorządu. Wskazywali, że osobna komisja zajmująca się ochroną środowiska jest niezbędna dla prawidłowego zajmowania się kwestiami np. zmian klimatu. Ostatecznie, radni opozycyjni nie podjęli się kierowania żadną komisją.
Na sesji w dniu 13 grudnia przegłosowano uchwałę zmieniającą zasady przyznawania diet radnym. Znów zmianom przeciwni byli radni opozycyjni. Mimo to, wszyscy otrzymają diety powiększone o kilkudziesięcio złotowe kwoty. Dieta podstawowa po zmianach wyniesie 1.342,07 zł miesięcznie. To jedyne pieniądze, jakie na pokrycie kosztów swojej pracy otrzymują radni. Z tej puli muszą pokryć np. koszty dojazdów na posiedzenia zarządu, posiedzenia komisji oraz sesje rady. Nie ma znaczenia, czy radny mieszka w Lęborku, czy w pracach rady uczestniczy dojeżdżając np. kilka razy w miesiącu z Łeby.
WIDEO: Retransmisja III sesji Rady Powiatu Lęborskiego >>
Obecnie w Radzie Powiatu Lęborskiego funkcjonować będzie sześć komisji: Komisja Rewizyjna, Komisja Skarg, Wniosków i Petycji, Komisja Budżetu, Gospodarki i Integracji Europejskiej, Komisja Rodziny, Zdrowia i Opieki Społecznej, Komisja Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisja Bezpieczeństwa, Transportu i Ochrony Środowiska.
Przedmiotem działania Komisji Bezpieczeństwa, Transportu i Ochrony Środowiska będą sprawy transportu zbiorowego i dróg publicznych, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, ochrony przeciwpowodziowej, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz bezpieczeństwa, gospodarki wodnej, ochrony środowiska i przyrody oraz rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego.
6000zł oszczędności na dietach rocznie, a ponad 100 000zł na nagrodę dla jednego starosty… Hmmm, księżycowa ekonomia